In de raad van 5 juni is het verkeerscirculatieplan behandeld in de raad. Er zijn mooie stappen gezet om de binnenstad autovrijer te maken. Hieronder lees je onze woordvoering. De discussie in de raad kijk je hier terug.
Voorzitter,
Het afgelopen jaar hebben De Onafhankelijken maandelijks op straat gestaan met de blauwe brievenbus, om ideeën te verzamelen voor Oudewater. Veel van de ideeën die wij hebben ontvangen gaan over de binnenstad: Pak die bestrating nu eens aan, zorg voor voldoende parkeermogelijkheden en doe wat aan al dat autoverkeer.
Vanavond spreken we over deze laatste: het autoverkeer in de binnenstad.
Voorzitter, op dit moment is er beleid van kracht in Oudewater wat niet uitgevoerd/nageleefd wordt. Dan heb ik het over de afsluiting van de Marktbrug op zaterdag en zondag van 17-24 uur. Na ontdekking van de mankementen aan de Marktbrug in 2018 en de renovatie in 2022 zijn de paaltjes die de Markt afsluiten niet teruggeplaatst, en is het bedienen van de handmatige zakpalen in het slop geraakt. En dat terwijl alle bewoners en ondernemers van de ‘H’ gewoon nog een sleutel hebben voor het bedienen van deze paaltjes.
Afsluiting Visbrug, Peperstraat en Korte Havenstraat
Met het voorstel dat nu voorligt – waarvoor hartelijke dank aan de opstellers ervan! - herstellen we de weekendafsluiting in ere, en pakken we gelijk door. In navolging van de Markt wordt ook de Visbrug – na een succesvolle pilot - permanent afgesloten voor autoverkeer. Als gevolg daarvan is het logisch om ook de Peperstraat en Korte Havenstraat autovrij te maken. Immers, waarom zou je autoverkeer door 2 mooie historische straten willen laten rijden, waar ze niets anders kunnen dan er-door-heenrijden? De zuidkant van de ‘H’ is zo autovrij. Echter de winkels in dit gebied moeten bevoorraad worden, grote bestellingen moeten kunnen worden afgehaald en bewoners zullen zo nu en dan ook bij hun huis moeten komen met een auto met aanhanger. Wij dienen daarom samen met CU/SGP een amendement in, om de door het college voorgestelde uitneembare paal aan het einde van de Korte Havenstraat door een automatischezakpaal te vervangen. Hierdoor is het hele autovrije deel van de ‘H’ bereikbaar met een en dezelfde afstandsbediening. Bewoners en ondernemers van dit gebied behouden zo de flexibiliteit om met een voertuig bij hun woning of winkel te komen op het moment dat zij dat zelf nodig achten.
Weekendafsluiting Donkere Gaard en Leeuweringerstraat
Voor de noordkant van de ‘H’, de Donkere Gaard en Leeuweringerstraat, gaat volgens het voorstel een autoluw regiem gelden op de vrijdag, zaterdag en zondag van 11-24 uur. Op de drukste middagen van de week krijgen voetgangers en fietsers alle ruimte om te winkelen en van het centrum te genieten. Stel je voor dat je zonder uitlaatgassen in je neus je ijsje kunt eten bij Roberto, en dat je als ouder niet meer bang hoeft te zijn dat als je kind plotseling de groenteboer uitrent het onder een auto kan komen.
De Onafhankelijken begrijpen dat het terugbrengen en uitbreiden van de weekendafsluiting spannend is. Ik zal niet ingaan op het aantal mailtjes en appjes dat er van verontruste ondernemers binnengekomen is. Hoe gaat het winkelend publiek hierop reageren? Juichen ze het toe en komen ze vaker boodschappen doen, of vertrekt iedereen naar de supermarkt en webshop? Zoals een zeer gewaardeerde ondernemer mij toevertrouwde: ‘het is onze angst he die hier spreekt’. En dat begrijpen wij helemaal.
Hier willen wij u even meenemen naar het verleden. Op elke woensdag is er een weekmarkt in het centrum. In de jaren 60 in de aanloop van het verlenen van die marktvergunning is er vanuit de middenstand ook veel weerstand geweest tegen het plan: schandalig, dit is broodroof! Een jaar later moesten de ondernemers van toen hun woorden weer terugnemen, want de omzet schoot omhoog.
Terug naar het heden. Veranderingen zijn spannend. Wij begrijpen dat het laten ingaan van de afsluiting om 11 uur misschien iets te ambitieus is. Daarom stellen wij voor te beginnen met de afsluiting vanaf 14 uur. Dan kunnen wij – consumenten en ondernemers - er aan wennen hoe fijn het kan zijn om op vrijdag- en zaterdagmiddag je inkopen te doen in een straat zonder autoverkeer. En met de evaluatie van het verkeerscirculatieplan over een jaar de tijden wellicht alsnog aan te passen.
Knip Mariastraat
Voorzitter, het verkeerscirculatieplan dat voorligt is een uitgebreid plan. Naast aanpassingen in de ‘H’ zijn er ook twee andere afsluitingen voorzien, in de Nieuwstraat en Noorder Kerkstraat. Vooral de zogenaamde ‘knip’ in de Nieuwstraat nabij de Mariaschool juichen wij toe. Het schoolbestuur vraagt al jarenlang om afsluiting van de straat. Na mislukte experimenten met tijdelijke hekjes is het fijn dat het college nu doorpakt en een handmatig uitneembaar paaltje realiseert halverwege de Nieuwstraat. Aanwonenden van de Schoolsteeg kunnen zo via de Havenstraat bij hun huis komen, maar doorgaand verkeer wordt geweerd. Wij zien deze knip graag zo snel mogelijk gerealiseerd, en dienen daarom een amendement in om deze knip reeds in de komende zomervakantie te realiseren.Zodat de leerlingen gelijk na de zomervakantie veiliger naar school kunnen.
Aanpassingen rijrichtingen straten buiten de ‘H’
Voorzitter, ik ben er bijna. In het verkeerscirculatieplan wordt ook voorgesteld om de rijrichting in enkele straten aan te passen. Hier hebben wij een aantal bedenkingen bij, en een aantal alternatieve voorstellen. De Onafhankelijken dienen hiervoor 3 amendementen in:
1: Tweerichtingsverkeer Zuiderwal
Wij stellen voor om het voorgestelde eenrichtingsverkeer op de Zuiderwal niet door te voeren, en dus de huidige situatie met tweerichtingsverkeer te behouden. De Kloosterstraat kent een krappe inrit, wat het ongeschikt maakt als enige toegang tot het Gasplein.
2: Eenrichtingverkeer Cosijnbrug
Wij stellen voor om op de Cosijnbrug eenrichtingsverkeer in te stellen, waarbij verkeer alleen nog het centrum uit kan rijden. Deze maatregel sluit logisch aan op de nieuwe verkeerscirculatie in de binnenstad.
Verkeer dat via de Cosijnbrug de stad in zou willen rijden, is nu aangewezen op een zeer krappe bocht naar de Oost-IJsselkade. Meer dan eens staan hier voortuigen die de bocht niet kunnen maken. Bovendien voorkomt deze aanpassing dat grote voertuigen – zoals spelersbussen of vrachtwagens die navigatiesystemen volgen -zich vastrijden voor de brug.
3: Via het Rode Zand het centrum uit
Met dit amendement stellen wij voor de rijrichting op de Noord-IJsselkade/Helletjeen Rode Zand/Noorder-Kerkerstraat om te draaien. Doel hiervan is om bezoekendverkeer dat ten tijde van de afsluiting van de ‘H’ via de Donkere Gaard het centrum binnenrijdt, via een logische route het centrum weer uit te leiden. Hiermee voorkomen we dat dit verkeer gebruik moet maken van de Romeinbrug en Cosijnbrug, of van de krappe bocht via het Helletje richting Noord-IJsselkade. In de huidige situatie blijkt bovendien dat op het Rode Zand al regelmatig tegen de rijrichting in wordt gereden.